[column] LS 'Wimmie’s Winkeltje'

Tekst: Carolus
27 maart 2024

In februari opende de 23-jarige Wimmie Vos haar winkeltje `Foxy` in het markante glazen paviljoen aan de rotonde van de Waalkade. Het loopt als een tierelier met vooral koffiedrinkers. De gemeente dreigt nu roet in het eten te gooien.

Wimmie gaat uitdagingen niet uit de weg. In 2022 deed ze mee aan de Miss Beauty Verkiezingen Gelderland. Van de finalisten wordt verwacht dat zij ook geld inzamelen voor een goed doel. Wimmie koos voor de LINDA Foundation, die kinderen die opgroeien in armoede een steuntje in de rug geeft. Haar doel was 700 euro op te halen. Daarvoor verkocht ze zelfgemaakte lekkernijen onder de naam Foxy’s Homemade Sweets en haalde daarmee maar liefst 4.480 euro op. Miss Gelderland werd ze niet, Miss Charity 2022 wel!

Ze studeert Ondernemerschap en Retail aan de HAN en droomde al een paar jaar van een eigen zaak. Haar oog viel op het leegstaande gebouwtje aan de Waalkade, waarmee ze haar droom kon verwezenlijken: een coffee- en conceptstore, een winkel die onder bepaalde voorwaarden voor maximaal 25% ondersteunende horeca-activeiten mag ontplooien.

In haar winkeltje verkoopt ze sieraden, kleding, interieur- en serviesspulletjes. Maar daar komen de meesten niet voor. Ze staan in de rij om op de bovenste verdieping onder het genot van een kop koffie te genieten van het uitzicht over de Waal. Daar staan nou vijftien tafels terwijl het er officieel maar drie mogen zijn.

Wimmie vroeg bij gemeente een horeca-exploitatievergunning aan die door de gemeente werd geweigerd omdat het bestemmingsplan op die plek geen horeca toelaat. Maar Wimmie geeft niet op. In een petitie kunnen de bezoekers aangeven dat zij de huidige opzet ondersteunen. Tevens heeft ze bij de gemeente een aanvraag ingediend om af te mogen wijken van het bestemmingsplan. Ze wil zich juist voor 75% gaan richten op horeca-activiteiten. Die aanvraag is nu bij de gemeente in behandeling en ze wacht -  op het moment dat Carolus deze column schrijft - de uitkomst in spanning af.

De Gelderlander legde haar lezers in een poll het dilemma met de volgende twee vragen voor:
`Wimmie moet zich aan de regels houden` en `de gemeente moet over haar hart strijken`; 26% stemde voor de eerste optie, 74% voor de tweede. Maar liefst 98 lezers reageerden met een ingezonden mededeling. Het overgrote deel is positief over het initiatief van de jonge ondernemer en voert argumenten aan als: de gemeente en vooral de ambtenaren moeten niet te veel op de regeltjes zitten en voor initiatieven als deze een uitzondering maken of snel het bestemmingsplan wijzigen.  Dat schijnt met andere panden aan de Waalkade al vaker te zijn gebeurd. De Waalkade is vooral horeca- en geen winkelgebied en de nieuwe koffiezaak is een aanwinst. Wimmie krijgt zelfs de nodige tips hoe zij de regeltjes kan omzeilen.

Ook: de gemeente heeft wel andere dingen aan haar hoofd, veiligheid en woningbouw zijn veel belangrijker. Dit kunnen ze wel handhaven, andere dingen die veel erger zijn, worden wel toegelaten.
En: dit is het zoveelste voorbeeld van ondernemertje-pesten. Nijmegen staat erom bekend en komt daarmee steeds vaker negatief in het nieuws.

Degenen die vinden dat Wimmie zich aan de regels moet houden merken op dat zij zich vooraf beter inhoudelijk op de hoogte had moeten stellen van het bestemmingsplan. Regels zijn regels, die zijn er niet voor niet voor niets en moeten dus gehandhaafd worden. Voor de horeca gelden er speciale eisen. Ambtenaren doen niets anders dan hun plicht.

De gemeente zal het niet makkelijk hebben met Wimmie`s aanvraag.
Ik verwacht dat de aanvraag zelfs in de gemeenteraad besproken wordt.

In het coalitieakkoord van GroenLinks, Stadspartij Nijmegen en D66 staat: `We hebben onze ondernemers hard nodig om onze stad nog mooier te maken. We hebben een hardwerkende MKB-sector: starters, groeiende en gevestigde ondernemers geven we allemaal ruimte.
Wij willen dat zij kunnen uitblinken en de omslag naar een circulaire productie en dienstverlening kunnen maken. We gaan ondernemers helpen met het vinden van goede medewerkers, en mensen met het vinden van een passende baan.`

Dus Wimmie, mooier kan de gemeente het voor jou niet maken. Toch?
Je bent immers een startende ondernemer die voorziet in een behoefte en iets toevoegt aan de Waalkade. De gemeente heeft die met vooruitziende blik al afgesloten voor auto`s, dus tot extra verkeersopstoppingen zal het niet leiden. Als je nou fairtrade koffie in herbruikbare koffiebekers serveert en vegan gebakjes in je assortiment opneemt voldoe je aan alle groene wensen.
Gezien de rijen wachtenden voor je winkeltje kun je het werk binnenkort niet meer in je eentje af en moet je op zoek naar personeel. De gemeente helpt je dan vast met het vinden van goede werknemers. Die helpt mensen namelijk graag aan een passende baan. Daar is vast wel ergens een subsidiepotje voor. Als je geluk hebt krijg je ook nog een lift naar boven ter bevordering van de inclusiviteit.

Ik zie burgemeester Bruls niet zo snel het ijzeren trapje opklimmen om een bordje met `op last van de gemeente toegang gesloten` op de deur van je winkeltje te plakken. Jou een vergunning geven is namelijk ook voor de gemeente een win-win-situatie!
Toeristen die met de boot aankomen, botsen als eerste tegen jouw winkeltje aan. Jij bent met je jeugdige uitstraling het visitekaartje van de slogan `old city, young vibe`, waarmee de gemeente meer toeristen naar Nijmegen wil lokken. Eerst lopen ze tegen jou als young vibe aan en vervolgens maken ze de klim naar de old city. Andersom kan natuurlijk ook.
Bovendien, en misschien nog wel belangrijker, door jou de ruimte te geven komt de gemeente van het imago `ondernemertje pesten` af.

Trouwens, is wethouder John Brom van de Stadspartij, die over dit soort zaken gaat, persoonlijk al op de koffie geweest om poolshoogte te nemen? Geef hem dan niet zo maar een bakkie pleur. Geef hem oploskoffie, dan komen jullie er samen wel uit.

De uitkomst blijft koffiedik kijken. Ik ben benieuwd wie er uiteindelijk op de koffie komt.

Carolus

Meer columns lezen van Carolus? Lees hier de voorgaande column.


Dit bericht delen:

Advertenties